fredag 24. april 2009

ord og uttrykk

Da har jeg kommet over et nytt uttrykk som jeg stusser litt over opprinnelsen til. Dagens utrrykk er "å falle i fisk/falt i fisk". Betydningen av uttrykket er at det er noe som går galt/en plan som blir forkastet. Jeg har søkt etter dette uttrykket på wikipedia, men der finnes det ingen opptegnelser eller noen som helst informasjon om det. Jeg har vrengt hjernen opptil flere ganger, men har enda ikke klart å finne en god forklaring på hvor dette uttrykket stammer fra.
Jeg ser for meg at jeg blir nødt til å grave godt i nettverket mitt og se om jeg ikke har en kjenning som driver med fiske eller kommer fra en plass hvor fiske er en viktig del av hverdagen. De må vel vite denslags?

1 kommentar:

  1. Har du forsøkt google? Dette kom opp med søkeordene "falle i fisk."

    "Dette uttrykket ble først brukt blant boktrykkerlærlinger i Tyskland og har en helt konkret bakgrunn. Lærlingene bodde hos mesteren i faget, som hadde ansvar for kost og losji. Ofte ble lærlingene servert fisk som både smakte og luktet vondt. Mesterens kone prøvde å "reparere" smaken med løk, men "løkfisken" (Zwiebelfisch) ble ikke noe bedre. Når så lærlingene mistet bly-typer på gulvet - noe som skjedde ofte - ble uttrykket "falle i fisk" brukt og etterhvert overført til alt som var mislykket.
    Fra boktrykkermiljøet i Tyskland spredde uttrykket seg til Norden."

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hordaland/programmer_nrk_hordaland/sprakspalten/2536721.html

    SvarSlett