torsdag 16. april 2009

ord og uttrykk

Jeg satt her forleden å hadde en samtale med en kamerat på msn, og helt ut av det blå benyttet jeg uttrykket ugler i mosen. Dette fikk meg til å tenke tilbake på et tidligere innlegg der jeg tok opp enkelte ord og uttrykk. Det finnes mange slike uttrykk som jeg lurer veldig på hvordan oppsto, så også med dette. Et forsøk på å definere hva uttrykket egentlig betyr:

"Et uttrykk som brukes når noe ikke helt stemmer, det er fare på ferde, eller når noe er litt muffens Men hvor kommer uttrykket egentlig fra?"


Finnes det noen ugler som holder til nedi mosen? Eller har de en annen kobling til mose som jeg enda ikke har fått med meg? Eller menes det rett og slett at det er noe som er helt feil dersom en ugle holder på med noe muffens i mosen, og at det er derfra uttrykket stammer?

Jeg tror jeg må høre med min gode venn ornitologen Jostein for å finne svaret på dette spørsmålet. Dersom en fuglekjenner ikke har svaret, hvem vet det da???

1 kommentar:

  1. Det er et dansk uttrykk, og originalt het det "ulver i myren".
    Les Cammilla HvabeHager sin blogg ;) (linket fra jostein)

    SvarSlett