torsdag 19. mars 2009

Gå i baret, eller var det å tråkke i baret

Jeg tenkte jeg skulle gjenoppta en diskusjon en del av oss guttene hadde på lærerskolen; ord og uttrykk, og hvor de kommer fra.
Det første uttrykket jeg tenkte jeg skulle ta opp her, er "å gå i baret". Hva vil det egentlig si å gå i baret? Hva er meningen bak det uttrykket? Jeg mener, meningen, slik jeg forstå den, er at man gjør en tabbe eller at man blir tatt i å gjøre noe. Men hva har egentlig dette med bar å gjøre? Er det egentlig rettferdig ovenfor bar, som er en uskyldig liten greie, å bli brukt i et uttrykk på denne måten? Jeg lurer egentlig mest på hvordan dette uttrykket oppstod, i hvilken sammenheng ble det først brukt?

Dersom noen har svar på disse, eller har andre spesielle uttrykk de gjerne vil diskutere, kan dere legge igjen en kommentar!

2 kommentarer:

  1. Jeg t i p p e r at det har noe med sånne eeh.. vet ikke helt hva det heter.. sånne feller å gjøre? Sånn som forfedrene våre fiksa for å dekke det daglige kaloriininntaket - græv ei grop og dekk den te med granbar, vettu.. Og sats på at det kommer en elg eller en elefant og detter oppi. Eller en Sylvester Stallone? Jeg får umiddelbart et bilde av han i ei sånn grop på netthinna - selv om jeg aldri har sett en Stallonefilm.. Hm, ønsketenkning da, sikkert.

    Snakkes i bare(t/n)...:)

    SvarSlett
  2. Hei hei.

    Spennende spørsmål. Jeg driver her og lurer på det samme, og har en ørliten teori på at det kan komme av det samme som ligger til grunn for Bardagr og Barsmið i norrønt, blant annet. Begge orda blir forstått, oversatt med kamp eller strid. Så da kan å gå i baret bety å gå i krigen, havne i strid. En av de ni (elve eller tolv) åsmagaene som har laga Hyrr, som kan være et annet navn for Gimle, heter Barri, nevnt i Fjølsvinnsmål. Ordet kan være i slekt med engelsk War. En protoindoeuropeisk (hypotetisk) stamme kan være *Gwer og kan tydes 'å løfte opp', liksom vårt 'yppe' (til strid), men er også brukt mer positivt, i betydningen prise, love (jf. worship). Men min foreløpig konklusjon er at å gå i baret betyr at man må gå i strid etter å ha provosert noen.

    SvarSlett