tirsdag 10. mars 2009

Banan

Jeg spiste en banan her forleden. I og for seg ikke noe spektakulært med det, men da jeg begynte å skrelle den, begynte jeg å tenke på noe. Formen på en banan, jeg velger å kalle den bøyd, er vel egentlig ikke en veldig logisk form på en frukt? Hvorfor i alle dager ser den ut som den gjør? Hvorfor er den ikke forholdsvis rett, som f.eks gulrøtter er? Hvilken hensikt skal den bøyde formen tjene? Jeg begynte å tenke etter om jeg kunne komme på andre frukter eller grønnsaker som lider av samme "problem", men kunne ikke komme på noen. Er det rett og slett en genetisk mutasjon som har gjort bananen slik den er? Dersom det er noen som har svaret på dette ville jeg vært takknemlig om dere fortalte meg det, for jeg ble egentlig veldig nysgjerrig på det... Andre grønnsaker eller frukter som også lider av vekstproblemer kan dere gjerne opplyse meg om!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar