lørdag 9. mai 2009

The scary svineinfluensa

Da er den endelig kommet hit også, den fryktelige svineinfluensaen jeg har hørt så mye forferdelig om. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på den influensaen her. På den ene siden høres det jo ut som den er det verste som har rammet oss siden svartedauen herjet som verst og halverte folketallet i Europa. Det er i alle fall mye som tyder på det om man skal ta mediedekningen til etterretning. Denne influensaen er det store for tida og det som preger dagens nyhetsbilde. I Mexico har de til og med isolert store deler av befolkningen av frykt for at den skal spre seg. Det rapporteres daglig om nye tilfeller og i hvilke land man har registrert tilfeller av denne influensaen.

På den andre siden så har jeg hørt at denne influensaen ikker er stort farligere enn en helt vanlig influensa. Visst er det kjipt å få influensa, man blir kvalm og magen er kanskje ikke helt i balanse, men det er jo ikke verre enn det. Såvidt jeg har fått med meg, er den eneste forskjellen på svineinfluensaen og en helt vanlig influensa at denne er litt mer smittsom... Men det er jo ikke akkurat verdens undergang.

Jeg leste nylig i en eller annen dagsavis at minst 3000 kom til å miste livet i landet her, og at 300 000 ville bli smittet. Jeg også forstår jo at det høres helt vanvittig ut, men når man tar i betraktning at minst 1500 dør hvert eneste år av vanlig influensa er det jo ikke den helt store forskjellen...

Jeg tror faktisk at jeg bare gir fullstendig blaffen i denne epidemien, og blir jeg smittet, så skal jeg ta mine 2-3 dager med oppkast og kvalme som en mann og være ferdig med det-.

6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Var det rundt 100-150 som har dødd i Mexico av denne influensaen så langt? Når man tenker på at Mexico City har over 20.000.000 innbyggere så høres jo ikke 100 dødsfall blant gamle/svake så mye ut.. Regner med det ikke er de sterkeste og mest helsemessig oppegående som stryker med. :/

    Mexico har ca 110 mill innbyggere mens Norge har 4.8 mill. Regner man med 150 dødsfall per 110 mill innbyggere regnet om til Norges 4.8 mill, så skulle man få noe sånt som 6 dødsfall her til lands (forbehold om feil; jeg er ingen konge i matte).. Kjipt til å være influensa, men knapt nok noen ny Svartedød.. :) Så jeg må si meg enig med deg Frode, og tar det hele med knusende ro. :) Vi så ikke så mye til SARS og fugleinfluensaen heller.

    SvarSlett
  3. Men Frode.. nå tror jeg du blander omgangssyken og influensa ;). Influensa er more along the line of feber, vondt i kropp og sjel, tett i nese og hode og litt vondt i lungene kanskje..!
    Men helt riktig så dør man ganske sjelden av det.,. hvis man ikke er litt svakelig fra før da.
    Det blir spennende å se med denne svineinfluensaen altså.
    Morsom blogg, by the way. I les deinj i shø ;)

    SvarSlett
  4. Så du kommer til å legge deg ned for å dø? Vi vet jo alle hvordan menn tar sykdom ;)

    SvarSlett
  5. Menn tar sykdom som vi tar alt annet: vi legger sjela i det. ;)

    SvarSlett
  6. HG: Vet ikke så mye om det æ da vettu, bli jo aldri syk, har nesten glemt de forskjellige kjennetegn på forskjellige sykdomman...

    Ellen: Det e jo en grunn te at du ikke har sett mæ på ei stund... Men det å legg sæ ned for å dø tar lengre tid enn æ trudd! Begynne faktisk å bli litt kjedelig... Mista forresten nettet en liten periode her, så da måtte æ jo dessuten ta en pause fra prosjektet...

    Totti: Det e helt riktig, vi tar det på alvor og legg sjela i det. Her i gården gjøres ikke ting halvveis, ikke nå venstrehåndsarbeid (beklager alle venstrehendte, ønske ikke å støte noen, det e bare et uttrykk)

    SvarSlett