fredag 22. mai 2009

Fotball

Da er tiden kommet da en ny sesong i England lakker mot slutten og den norske sesongen er kommet godt i gang. I England er det nok en gang Man Utd som stikker av med gullet, dessverre... Jeg hadde lenge tro på at det kanskje kunne være året da mitt kjære Liverpool kunne stikke av med tittelen, men litt for mange uavgjorte kamper ødela dessverre den muligheten. Det er bare å gratulere Utd med tittelen, de har rett og slett vært det beste laget denne sesongen og fortjener å vinne. Som livslang Liverpoolsupporter har jeg vært vant med mange skuffelser, det har stort sett vært 20-30 poeng opp til vinnerlaget, men vi har fortsatt hatt troen og sagt at "neste år, da..." Det har sjelden slått til, og de siste 4-5 sesongene har jeg ikke hatt rare troen på at det kunne gå. Men etter en god sesong av de røde og upåklagelig form i store deler av sesongen, ikke minst nå på slutten, er jeg svært optimistik foran neste sesong. Vi mangler kun et par kvalitetsspillere så kan vi måle oss med de andre.
På den andre siden er det svært jevnt i nedryksstriden i år, og enkelte lag som har vært lenge i premier league står i fare for å rykke ned. Jeg håper inderlig at Newcastle berger plassen, premier league er ikke helt det samme uten dem der.

Når det gjelder den norske toppserien, må jeg si at jeg er svært bekymret for nivået. Blant de 5 beste lagene i Norge er det et to lag som er nyopprykkede og et lag som rykket opp i fjor. Dersom man også tar med i betraktningen den sesongen Bodø/Glimt hadde i fjor, virker det rett og slett som det ikke er veldig vanskelig å holde nivået som kreves for å være med i toppen. Det er bare et lag i toppen som er forventet å være der, og det laget ligger heldigvis helt på topp.
Jeg synes jo det er veldig morsomt at "mindre lag" hevder seg i toppen, men det er litt betegnende at det er såpass mange der oppe. Jeg mener at det sier litt om nivået i toppen av norsk fotball i dag. Man kan selvsagt se det i andre ligaer også, at mindre lag starter veldig bra, for så å falle av etterhvert. Forskjellen er at i Norge klarer de ofte å henge med til siste slutt, mens topplagene totalt mangler stabilitet. Det er nok lenge siden nivået har vært såpass lavt i toppen her til lands.

Dessuten lurer jeg fælt på hvordan det står til med keepersituasjonen, ikke minst etter forrige serierunde. Det gjøres jo keepertabber over en lav sko! At en keeper som skal være norgen nummer 1 gjør grove feil i 3 kamper på rad er ikke bra! Er det keeperne som er for dårlige, eller har vi rett og slett ikke prioritert keepertrenerne nok? Noe må i alle fall skje, det går ikke an at de beste keeperne skal prestere slik uke etter uke. Man fyller jo det morsomme tabbeinnslaget med keepertabber hver eneste sending!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar