mandag 22. juni 2009

Husmorsskolen

Nå har jeg akkurat sett en episode av gode gamle derrick, og blitt litt nostalgisk. Det var jo alltid noe spesielt med den serien... Apropos nostalgisk, i løpet av episoden dukket det opp et annet ord som ikke brukes for ofte nå lengre, husmorsskolen. Min mor gikk i sin tid på den skolen, jeg mener å huske at den varte et år eller noe slikt? Omtrent det samme som militæret med andre ord.
Derfor synes jeg at mens vi gutter/menn er i militæret og lærer oss å forsvare landet, skulle det egentlig bare mangle at ikke jenter/kvinnfolk hadde tatt et år på husmorsskole og lært seg å lage mat, reparere klær, vaske osv... Jeg synes rett og slett at den skulle vært obligatorisk på linje med militærtjenesten! Derfor burde noen ta ansvar og bringe husmorsskolen tilbake!

Det er jo snakk om likestilling i våre dager, og dersom begge kjønn bruker et år på å lære seg noe nyttig, så hadde vi jo kommet langt!?

7 kommentarer:

  1. Frode kaster brannfakler! Dukk! ;)
    Kanskje man skulle hatt husfarskole istedet? Det er jo de som faktisk TRENGER å lære dette? Jentene kan det jo allerede fra før. Det er jo uansett ingen gutter (menn?) som tar førstegangstjeneste lenger..

    SvarSlett
  2. Hilde-Gunn: om det er som du sier at jentene kan alt sånn fra før, hvorfor er det da færre og færre som faktisk er husmødre? Det er DER problemet ligger da. Jenter må jo skjønne hvor de hører hjemme.

    SvarSlett
  3. Hmm.. og hvorfor er ingen gutter tøffe krigere i militæret lenger, men heller tusseladder som rusler rundt og gjør det jentene sier at de skal gjøre? Hvorfor er ikke menn menn lenger? Frode påstår jo at gutter drar i forsvaret, men det er det jo hvertfall ingen som gjør...

    SvarSlett
  4. Nå for tiden gjør de nok ikke det, men tidligere så var vi jo inne alle som en..:)

    SvarSlett
  5. Det er nok skjedd en liten forandring der ja... Mon tro om det kan stamme fra at menn syntes det var urettferdig at de måtte i militæret mens jentene slapp unna? Dermed valgte flere av de og droppe militærtjenesten? Den teorien har jeg stor tro på

    SvarSlett
  6. Jeg er litt enig med Frode, jeg. Ikke mange jenter kan lage kjøttkaker fra scratch lenger. For ikke å snakke om hvit og brun saus som folk faktisk kjøper i pose nå til dags. Men det måtte jo være tilgjengelig for begge kjønn da. :) Et halvår på husholdsskole etter videregående kunne alle hatt godt av.

    SvarSlett
  7. Djiiiiiiiiises! Du får slå deg sammen med hun religionshistorikerbaben Hanne Herland. Omtrent det samme hun prediker også. Back to the 50s my ass!:P

    SvarSlett